RECENSION: Smashit Hydrating Fluid Foundation (Milk)

Kategori:

 
 
"Täckande, vatten- och fuktresistent foundation som sitter 24 h utan att kännas tung eller täppa till porerna. Mineralpigmenten anpassar sig till din hudton. Låg förmåga att irritera huden då produkten är organisk. Solrosolja och Acerola körsbärsextrakt vilket enkelt absorberas av huden skapar denna återfuktande, lugnande och lätta flytande foundation. Foundationen innehåller hyaluronsyra för att återfukta huden optimalt medans silke aminosyra skyddar huden från fria radikaler. Produkten innehåller inga petrokemiska ingredienser, bra för dig och miljön, passar alla hudtyper."
 
Det som fångade mitt intresse kring denna produkt var att den skulle vara täckande, ekologisk och vattenresistant. Smashits stora utbud av nyanser kändes också väldigt lockande, och jag bestämde mig för att klicka hem en foundation i deras ljusaste nyans - Milk. 
 
Jag har en ljusblek, typisk skandinavisk hy och därför trodde jag aldrig att Milk skulle vara på gränsen till för ljus för mig - men hör och häpna: det var den! Man (läs: jag) ser ut som ett spöke med den i ansiktet. Nåja, att nyansen inte passade mig var ju dock inte Smashits fel utan mitt eget, eftersom jag borde ha kollat upp nyanserna lite nogrannare.
 
Konsistenten faller mig tyvärr inte alls i smaken. Den är otroligt rinnig. Jag föredrar en lite tjockare konsistent när det gäller foundations. Jag tycker dessutom att det är svårt att få den att se jämn ut på hyn. Vad gäller täckningsgrad kan jag inte förstå att vissa uppfattar den som högtäckande då jag knappt får någon täckning alls. Blemmor och finnar är något som denna foundation absolut inte klarar av att täcka, och med det vill jag säga att täckningsgraden knappt når upp till medel. En concealer i mitt fall är absolut ett måste i kombination med denna foundation. 
 
Någon torktid finns inte, då den faktiskt inte torkar praktiskt taget alls! Vissa foundations torkar för snabbt medan somliga tar det längre tid för att torka; men de torkar ju åtminstone. För mig är det ett måste att ha ett puder ovanpå denna foundation för att inte se ut som om man har smörjt ansiktet i smör. Med andra ord så känns den väldigt fet på min blandhy. Jag kan tänka mig att denna foundation passar utmärkt för det torra ansiktet. 
 
Eftersom jag inte gillade denna foundation kommer jag inte att köpa den igen, men jag kommer dock att använda upp den tills den tar slut. Den passar bland annat utmärkt till att blanda ut för mörka foundations. 
 
Finns att köpa för 279 SEK på Smashits egna hemsida. Priset må låta saftigt med sina 279 kronor, men med tanke på att man får 50 ml och att den är så pass dryg är det faktiskt ett ganska rimligt pris. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: