RECENSION: MUA Matte Foundation

Kategori:

"We couldn’t live without Foundation. Woah, bold statement right? Well the thing is, it’s just so perfect at what it does and MUA’s Matte Foundation really does do it best. Look and feel gorgeous by simply popping a little bit of the Matte Foundation on the back of your hand and applying with a foundation brush, smoothing it over your skin. Start in the centre of the face and blend the product out – so as you don’t put too much on your skin in one go. Our Matte Foundation currently comes in three shades, too. For just £2 it’s amazing value and definitely worth every single penny (all 200 of them!!)"
 
Precis som namnet antyder, ska denna foundation lämna efter sig en matt yta. MUA utlovar även att den ska kännas och se fantastisk ut på huden. Och det låter ju fantastiskt, eller hur?
 
Bortsett från en sak: Hur jag än applicerar denna produkt, med eller utan dagkräm, med fingrarna eller med borste, så blir huden aldrig matt. Jag har normal till kombinerad hy och jag vågar knappt fantisera hur en foundation som denna skulle se ut på en fetare hy, eftersom mitt resultat blir glansigt så in i Norden. Det är ett absolut måste för mig att använda matt puder ovanpå denna foundation. 
 
Ytterligare en nackdel är att den endast finns tillgänglig i tre nyanser. Dessa är Soft Sand, Honeycomb samt Gentle Fawn. Jag valde den ljusaste Soft Sand, vilket till och med var för ljust för mig, men jag ställer mig tveksam till att Honeycomb hade varit en bättre match för mig. 
 
När det kommer till texturen är den väldigt krämig, och personligen tycker jag att den känns aningen för tjock på huden. Jag anser att det är svårt att få den att smälta in i huden - oavsett om jag väljer att applicera den med fingrarna eller borste. Jag upplever att täckningen är medel. Det går dock ganska bra att bygga två lager med foundation utan att det ger ett alltför kakigt intryck. Jag har dock ganska synliga porer och resultatet av att använda en sådan glansig produkt som denna är inte särskilt trevlig då mina porer blir mycket mer iögonfallande. 
 
Trots detta så är det en helt klart prisvärd produkt. Den kostar ynka £2.00 och just nu är den på utförsäljning för £1.00.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: