DIY: Indisk superkur för acne

Kategori:

 
På sista tiden har jag mest skrivit recensioner, men jag tänkte att det var dags att tipsa om en riktigt bra ansiktsmask som du kan göra själv. Den är enkel, billig och effektiv mot främst acne. Men den gör även ett utmärkt jobb med att rensa ut orenheter i huden. 
 
Turmeric masque, som det så fint heter på engelska, är en ansiktsmask som är mycket hyllad hos indier. Turmeric betyder gurkmeja och är en krydda som härstammar från Sydostasien. Kryddan smakar bitteraktigt, ungefär som ingefära. Det är gurkmejans iögonfallande gula färg som ofta brukar synas i currykryddor. Man använder även kryddan som en sorts utdrygning och förfalskning av saffran. Gurkmeja sägs även behandla inflamatoriska tarmsjukdomar och förhindra uppkomsten av cancer. 
 
Gurkmejans fördelar är många. Jag märkte redan efter en användning att min hys skick var betydligt bättre. Huden får mer lyster, ärr bleks och huden blir lugnare helt enkelt. I Indien brukar man till och med använda denna mask på sin bröllopsdag för att hyn ska se så fin ut som möjligt. Efter en tids regelbunden användning av denna mask ska även huden bli jämnare, vilket jag faktiskt har märkt av.  
 
Vad behöver man till ansiktsmasken då? 

Först och främst bör du införskaffa en burk gurkmeja, om du inte redan har det hemma vill säga. Det kostar inte många kronor inne i din ordinarie livsmedelsbutik. Sedan behöver du något att blanda ut kryddan med. Jag har testat med både kokosmjölk, kesella och turkisk yoghurt och alla tre funkar lika bra på mig. Jag tror även att gräddfil och aloe vera gel borde funka minst lika bra.
 
Hur går man till väga? 
 
Ja, det är egentligen inte svårare än vad det verkar. Ta en skål, häll i 1 tsk gurkmeja och blanda med 1 tsk kokosmjölk, kesella, turkisk yoghurt eller vad du nu föredrar.Fördela sedan masken jämt i hela ansiktet och låt verka i 15 minuter. Skölj sedan av med varmt vatten. Ha en handduk som du inte är rädd om i närheten, för det lär behövas. 
 
Finns det några nackdelar?
 
Det finns två nackdelar med denna mask. Det första är att den är ganska jobbig att tvätta bort. Det andra är om man har ljus hy så kan huden se lite gulaktig ut. Detta är dock bara tillfälligt och försvinner efter ett tag. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: