Fråga: Vad är en primer för något?

Kategori:

Vad är en primer för något?
 
Är man ny inom sminkvärlden så dyker det ofta upp en massa konstiga begrepp som man inte förstår. I detta inlägg tänkte jag besvara en fråga från en läsare som undrar vad en primer är för något.
 
Ordet primer härstammar från engelskan och betyder förberedelse. 
 
Men vad är då en primer för något inom sminkvärlden?

Om man ska förklara det kortfattat så är det en produkt som man har efter sin dagkräm för att jämna ut huden innan det är dags att applicera sin foundation. Det finns en hel uppsjö av olika primers med olika funktioner. Primers innehåller oftast silikoner för att det ska vara mer lättarbetat och ge en jämnare yta. En av de stora fördelarna med att använda primer är att ditt smink sitter bättre och håller bättre. 
 
Vilka olika sorters primer finns det?
 
▲ Ögonskuggsprimer. Förmodligen det vanligaste av dessa fyra. En ögonskuggsprimer hjälper inte bara skuggan att hålla längre, utan även att få bättre intensitet. I morgondagens inlägg ska jag berätta för er hur man gör en hemmagjord primer. Det får ni inte missa! ;-)
 
Exempel på ögonskuggsprimers:
 
Too Faced Shadow Insurance Anti-Crease Eye Shadow Primer, 230-250 SEK. [Denna använder jag för tillfället.]
 
Urban Decay Eyeshadow Primer Potion, 155 SEK.
 
- MUS High Tech Lighter, 155 SEK.
 
- E.l.f’s Eyelid Primer, 16 SEK.
 
Lumenes Beauty base eyeshadow primer, 109 SEK.
 
Ansikts-primer. Om din foundation lätt glider iväg, eller om du vill att din foundation ska vara hållbar på fest kan en ansikts-primer vara nödvändigt att investera i. 
 
Exempel på ansikts-primers:
 
Too Faced Primed and Poreless, 350 SEK. [Denna använder jag för tillfället]
 
- MUS Base Prep, 225 SEK. [Läs recension här.]
 
-  MACs Prep + Prime Skin Smoother, 285 SEK.
 
- The Body Shop Pearl radiance primer, 225 SEK.
 
-  Smashbox Photo Finish Foundation Primer, 295 SEK.
 
Läpp-primer. En läpp-primer gör ditt läppstift mer hållbart. Men utav de jag har testat har jag inte märkt någon större skillnad. Jag anser att det är rätt onödigt att införskaffa en sådan här. 
 
Exempel på läpp-primers:
 
 - ELF Lip primer & plumper, 36 SEK.
 
- Too Faced Lip Insurance Lip Primer, 210 SEK. [Denna använder jag för tillfället]
 
- Elizabeth Arden Ceramide Plump Perfect Lip Moisture Cream, 420 SEK. [Har den här hemma men använder den inte.]
 
Ögonfrans-primer. Ytterligare en onödig variant av primer. Du ska applicera denna på dina fransar innan du tar på din mascara för att den ska hålla bättre under dagen. Då kan man lika väl köpa en vattenfast mascara enligt min mening. 
 
Exempel på ögonfrans-primers:
 
Det är inte så populärt i Sverige, så jag kan inte hitta några som säljs inom landet. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: