Vad är No Poo och vad innebär det?

Kategori: Hårvård

Hej alla söta!
Jag har haft fullt upp med att handla julklappar, så att jag får det gjort. Mycket pluggande har även stulit min tid. Jag är i Växjö hos min farfar just nu & har inget bildredigeringsprogram. Detta inlägg kommer därför se lite tråkigt ut. :-) Dagens inlägg kommer handla om No Poo. Enjoy! :D



Som nämt tidigare betyder No poo - No Schampoo. Eller alternativt ingen skit. Det innebär att vi No Poo:are undviker "ICA-schampoon", produkter med långa innehållsförteckningar. Schampoo innehåller ofta starka tensider (dvs. tvättämnen), som inte är nyttiga varken för oss då de rubbar huden och hårets sebum-intagning eller för miljön. Sebum är huden och hårets naturliga fetter. Tensider gillar nämligen att torka ut håret och det innebär att man använder produkter mineraloljor samt silikoner för att åtgärda problemet. Problemet kvarstår dock då mineralolja/silikon endast verkar utifrån, det vårdar inte håret inifrån på något sätt. Istället sätter det sig som en hinna kring hårstrået och gör att håret lätt ser skitigt ut. Detta kräver starkare schampoo och så fortsätter det om och om igen, enda tills håret ser ut som ett enda skatbo. Det enda som kan rädda och förbättra din hårkvalitée är att strejka mot starka schampoon med sulfater, tensider och färgämnen - genom att använda No Poo-metoden.  Många följer även No Poo-reglen inom smink och hudvård. 

Genom att använda No Poo är man både miljövänligare och får ett bättre, friskare hår. Nu har ni fått en kort introduktion till vad No Poo är och vad det innebär. Jag kommer troligen att återkomma med fler inlägg kring ämnet, så håll utkik! Och om du vill läsa vidare om ämnet kan du gå in på www.nopoo.se! ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: